Jembaa Groove tilbyder træfsikker hoftemassage
På en isnende marts-lørdag spillede Jembaa Groove, med lige dele tilbagelænet charme og disciplineret effektivitet, op til varmende, salvende fællesdans.
Mere end et instrument: Oud
Ouden er for Bilal Irshed ikke bare en måde at udfolde sin musikalitet, men bærer en dybere betydning, når der vækkes nostalgiske følelser og skabes møder mellem musiktraditioner, kulturer og mennesker.
Redaktørens ord:
Jeg har en stærk tro på at vi gennem musikalske oplevelser, kan bidrage til interkulturel forståelse og nysgerrighed, og oplever stor glæde ved at skabe horisontudvidende møder mellem mennesker - og mellem mennesker og musik.
TootArd er en billet til Beiruts gnistrende natklubber
Den Roskilde-aktuelle duo udforsker 80’ernes mellemøstlige dansegulve i en musikalsk hyldest til arabisk pop og disco med kvarttonesynthesizer og tromme-maskinens nostalgiske lyd.
Kjorstad Brothers viser overskud med deres viser fra Gudbrandsdalen
Kjorstad Brothers viser overskud med deres viser fra Gudbrandsdalen
Omar Souleyman forvandler VoxHall til en syrisk teknoklub
Der blændes op for lyset, synthdronerne varsler koncertens begyndelse, og Omar Souleymans lidt hæse stemme høres fra et sted bagved. Endelig træder han frem.
TUHAF er et anatolsk festfyrværkeri og en feberhed folkefest
Ind på scenen træder fire musikere. I front styrer den karismatiske, tyrkisk-danske sangerinde Berrin Baş slagets gang. Fra første trommeslag kastes publikum ud i et energifyldt sammensurium.
Tuuletars vokalmusik bor i en tidløs fantasiverden
Råt, fantasifuldt og feminint, pegende på en gang tilbage til 00’erne, tilbage til en filmisk fortid og frem mod en science fiction-fremtid.
Insiderguide til roots-lingo: B – Buske
Æh, Marie, mener du ikke ‘busk’ i ental? – Nej, men jeg kan dæleme godt forstå, du spørger! Vi tager en tur ud på gadernd og ser nærmere på sagen.
Anmeldelse: Henriette Flach – “Skyklokke”
Kompositorisk, arrangementsmæssigt og musikalsk fremstår Skyklokke gennemtænkt, gennemarbejdet og gennemført. Det er tydeligt, at Henriette Flach og hendes ensemble mestrer en bred palet af musikalske og kompositoriske virkemidler i både dynamik, tonesprog, stemmeføring og rytmik.
DMA Roots 2022
Det er visionært af juryen, når kunstnere som AySay og Sylfide får så fornem anerkendelse - de bliver spændende at følge de næste par år. Begge grupper er også gode til at gøre opmærksomme på, at selvom der er klare frontpersoner i begge grupper, Helene Tungelund og Luna Ersahin, så er det det kollektive arbejde med at lave musikken, der muliggør, at grupperne kan nå så langt som de gør.
Anmeldelse: Hvalfugl “Bag Vore Øjne” (EP)
De lyriske melodier bevarer i mange tilfælde deres folkede følelse, og samspillet mellem de tre musikere er bundsolidt. Melodiens vekslen mellem klaver og guitar, som på EP’ens åbningsnummer “Som Menneske”, vidner om det stærke arrangements arbejde der har ligget forud for indspilningen.
Sylfide inkarnerer kontrasterne i det feminine og i det musikalske
“Der er noget ved sylfiden som et mytisk væsen, som er interessant, fordi det er alt det feminine, men det er også alt det, man er bange for.” - citat, Helene Tungelund
Professor Thiago Nassif nedbryder musikken for at skabe den på ny
Thiago Nassifs no wave-inspirerede tropicalia og funk tager vores fordomme og forventninger op til kritisk revision. Det er sand tonal dekonstruktion.
Resonator Reportage – 13 lysende jordkloder og én verdensomspændende lørdagsbølge
Nåede du at opleve Resonators lørdagsbølge? Det var dagen, hvor harpeloops, episk finsk rap-battle, tætpakket folkebal, mørk trance og jordskælvsbeats sendte Odense en tur verden rundt.
– Reportage fra Resonator, lør 12/11 2022 –
Resonator Reportage - Pongo satte ild til dansegulvet med uptempo afrobeat
Afrobeat, caribiske grooves, urbane tunes tilsat et strejf af mindelser om en tidlig Rihanna. Pongo samlede det danseglade folk til et brag af en efterfest på årets sidste Resonator-aften.
– Reportage fra Resonator, lør 12/11 2022 –
Resonator Reportage - Rå og hårdtslående ritualistisk performance sitrer stadig i kroppen
Ifriqiyya Electrique udspændte torsdag aften på Resonator Festival nye rammer for musik og performance, da de inddragede publikum i et nyfortolket tunesisk Banga-ritual med plads til dans, guitarsolo og elektronisk trance-metal.
– Reportage fra Resonator, onsdag 10/11 2022 –
Resonator Reportage – Resonators Folkebal får dig til at glemme tid og sted
I fællesskab skaber man dansen og dermed den samlede, gode oplevelse. Alle deltagerne skaber den fælles dans, og kæden er dermed ikke stærkere end dens svageste led.
– Reportage fra sidste års Folkebal, Lørdag 13/11 2021 –
Resonator Reportage – Det ydre rum har ringet: De vil med til onsdagsfest
Har du nogensinde oplevet et rumskib og en saz få folk til at danse kædedans på en onsdag?
– Reportage fra Resonator, onsdag 9/11 2022 –
Pakistansk poesi smeltet ind i Arooj Aftabs unikke emotionelle lydtæppe
Ved Grammy Awards 2022 vandt Arooj Aftab kategorien ”Best global music performance” med sangen »Mohabbat«, som, med Aftabs smukt klingende vokal i centrum, danner et roligt og sørgmodigt lydunivers i samspil med en betagende og elegant instrumentering.