DMA Roots 2022

© Foto: Morten Fog

 

ARTIKEL
Af: Niclas Hundahl

01.12.2022

 

Den årlige prisfest for rootsmusikken, DMA Roots, løb af stablen d. 26 november og havde både overraskelser og suveræne vindere. Fremtiden har aldrig set lysere ud for rootsmusikken.

Det er med en vis spænding jeg nærmer mig spillestedet Gimle den 26. november, da DMA Roots i aften skal afvikles her. Jeg har nøje fulgt nomineringerne, har mine egne klare favoritter, så jeg håber på at der, i bedste Oscar stil, vil komme overraskelser, gode indslag og en masse sjov. Det er jo også branchens festaften, hvor aktører på tværs af organisationer, orkestre og medier kan mødes og nyde alt det gode musik der kan indsættes under overskriften ‘rootsmusik’. Og sikke en mangfoldighed!


DMA Roots er arrangeret af genreorganisationen Tempi og har kørt som én samlet prisudeling siden 2020. Før har der eksisteretn en DMA for både folkemusik og verdensmusik.


Virtuose Dreamers Circus

Da showet begynder kl. 20:05, går trioen Dreamers Circus på scenen. Uden et ord påbegynder de et meget teknisk krævende set, der spænder helt fra italiensk Vivaldi til en skandinavisk hopsa. Hver især får de tre musikere lov at skinne igennem og på tværs af instrumenter, da de gladeligt bytter indbyrdes. 

Dreamers er en af de grupper der uden tvivl har vundet flest DMA’er inden for rootsmusikken, hvad 2020 blandt andet vidner om. De er også nomineret i flere kategorier i år, men går dog tomhændede hjem på DMA-statuette fronten. Det gør dem nok ikke så meget, da vi kort efter deres koncert får besøg af Uffe Borch, redaktionschef på DR P2, der kunne informere om at Dreamers Circus udråbes til årets P2 Kunstner 2023. Men nok om 2023 for nu, lad os vende tilbage til aftenen!

“Rootsmusikken er brobyggermusik” 

Gimles spillestedsleder, Torben Eik Jacobsen, går på scenen og fortæller at denne aften lidt føles som at blive indhentet af fortiden: Han er nemlig tidligere daglig leder af Tempi og har været på Gimle i mindre end fire uger! Dette er det første show, han overværer på Gimle som spillestedsleder. Aftenen bygger en personlig bro for ham, mellem hans gamle job og hans nye.

Men netop broer ser han også som en central bestand af rootsmusikken, og vælger ligefrem at kalde den brobyggermusik:


“Brobyggermusik, der forener fortiden og nutiden, og skaber forbindelser mellem traditioner fra gamle dage og nye generationer af musikere og publikummer. 

Brobygger musik, der forener det folkelige, hyggelige og hjemlige, med det højtidelige, opbyggelige og uopnåelige. 

Brobyggermusik der forener det nære og det fjerne og bringer kulturer og traditioner sammen, på tværs af nationalskel og sproggrænser. “

Torben ser det potentiale for kulturel udveksling, der ligger i rootsmusikken, da den kan hjælpe os til at forstå og anerkende hinandens forskellighed og udvikle en fælles forståelse. Noget der er mere behov for end nogensinde før:

“Og de broer er der behov for! For broer forbinder kløfter og der har aldrig været så mange kløfter, som der er lige nu! Kløfter mellem generationer, religioner, nationer og mellem politiske overbevisninger. Hvis man ikke får bygget bro over sådanne kløfter i tide, så vokser de sig store og bliver til krige og konflikter!”

Uden musikken til at samle os, får konflikter blot lov til at vokse. “Brobyggermusik er vigtig!” Rootsmusik er vigtig, da den kan muliggøre det, der kan virke umuligt. Noget aftenen også viste med al tydelighed.




De unge kvinder sejrede og viser en ny vej

Nu til selve priserne - det, hele aftenen drejer sig om! Når jeg kigger tilbage, står to grupper som de suveræne vindere af DMA Roots 2022: AySay og Sylfide.

AySay vinder for årets Roots Navn, Roots Komponist og Roots Udgivelse. Trioen, der består af Luna Ersahin (komponist, forsanger, saz), samt Carl West Hosbond (guitar) og Jakob Sommerlund Moestrup (precussion/produktion), kommer på scenen intet mindre end tre gange, og hver gang bliver Luna tydeligt mere og mere rørt. “Jeg kan slet ikke overskue det her” fremstammer Luna anden gang de går på scenen. Men hun får da også fortalt lidt om tankerne bag navnet: “AySay kommer fra et tyrkist ordsprog: ‘Når vand flyder, finder det sin vej’” Vand forandrer de ting, det kommer i kontakt med, og mennesker der har boet ved vand har altid haft en større udveksling med verden omkring sig. Luna fortæller også, at hendes musik er inspireret af de forskellige sprog, hun taler (dansk, tyrkisk, kurdisk) og de kulturer, hun har oplevet.  Så floden AySay bliver spændende at følge de næste par år. Hvilke barrierer mon de bryder igennem? Hvilke nye områder gør de pludselig frodige?



Sylfide modtager prisen for årets nye navn. Foto: Morten Fog

Til den sidste pris er det Luna og AySay selv, der får æren af at overrække den, da de skal uddele Årets Nye Navn. “Det kræver utroligt meget at vedligeholde en musikalsk karriere og sætte sig selv på spil i musikbrancen.” fortæller Luna og fortsætter: “Det her er en pris for mod!” Og netop mod kan siges at karakterisere vinderen af denne pris, nemlig gruppen Sylfide, ledt af Helene Tungelund.

Sylfide vinder Årets Roots Track og Årets Nye Navn. Helene Tungelund fortæller, da hun går på scenen, at hun aldrig regnede med at kunne stå der, da hun udgav musikken: “Musikken er skrevet under påvirkelse af en depression og da jeg udgav det, regnede jeg ikke med at være i stand til at stå her i dag og modtage denne pris. Den her er til alle, der kæmper med psykisk sygdom.”

Jeg synes, det er visionært af juryen, når kunstnere som AySay og Sylfide får så fornem anerkendelse. De bliver spændende at følge de næste par år. Begge grupper er også gode til at gøre opmærksomme på, at selvom der er klare frontpersoner i begge grupper, Helene Tungelund og Luna Ersahin,  er det det kollektive arbejde med at lave musikken, der muliggør, at grupperne kan nå så langt, som de gør.

De sidste to priser tages af hhv. Skagenfestival for Traditions Prisen, og The Kutimangoes (der snart skifter navn til Sunbörn) for året Live Navn.



DMA Roots 2023

Som en glædelig nyhed annonceres det også, at DMA Roots i 2023 kommer til at løbe af stablen under Resonator Festival i Odense, d. 9-11. november! Det bliver altså ikke kun tre dage fyldt med musik fra alverdens kulturer, men også en mulighed for at opleve toppen af dansk rootsmusik! Glæd jer derfor til tre hele dage indrammet af rootsmusikken, på tværs af Odenses spillesteder. Man kan håbe, at det næste DMA bliver det største endnu! 

Aftenen langer nu også mod enden.  Alle priser er uddelt, og nu kan festen i højere grad begynde. Alt i alt har det været en skøn aften på Gimle, og jeg glæder mig allerede til næste års DMA. Tænk på, hvor meget god musik der kan nå at blive udgivet i løbet af det næste år.

Resonator festivals bookinggruppe offentliggør næste års DMA roots, som del af Resonator Festival 2023. Foto Morten Fog

Tak for i aften!

 
Forrige
Forrige

Anmeldelse: Henriette Flach – “Skyklokke”

Næste
Næste

Anmeldelse: Hvalfugl “Bag Vore Øjne” (EP)