Med rødder i Haiti og fremtiden i horisonten
ANMELDELSE
Af: Josefine R. Skaaning
13.11.2023
”Prøv at se om du kan stå stille.” Sådan lød introduktionen til det haitiansk/belgiske energitog Chouk Bwa & The Ångströmers fredag aften. Det var svært!
En scene midt i rummet af persiske tæpper og med fine dekorationer af globusser. Det er rammen på Magasinet under årets Resonator Festival. Det belgisk/haitianske musikermøde Chouk Bwa & The Ångströmers indtager salen med afro-caribiske rytmer og elektroniske droner. Koncerten er en kropslig oplevelse, en energiudladning og en demonstration af power. Der er skruet helt op for lyden, og intensiteten går fra høj til endnu højere i løbet af den times tid, musikerne er på scenen.
Gruppen Chouk Bwa excellerer i avanceret polyrytmik udført på traditionelle haitianske trommer som tanbou, Haitis nationalinstrument, og trommefamilien rada. De taktfaste rytmemønstre, der gentages som i det uendelige, rystes på overlegent afslappet vis ud af ærmet på percussionisterne. Musikken er baseret på repetition både i rytmer og ord. Call-and-response pendulerer mellem sangere og øvrige bandmedlemmer.
Den belgiske duo The Ångströmers skaber med deres elektroniske setup en musikalsk lim, der som en futurisk, omfavnende sfære binder de øvrige musikalske elementer sammen.
Selvom jeg ikke forstår kreolsk, fornemmer jeg, at det handler om fællesskab som enhed, om at give slip og om at glemme sig selv og flyde væk i dans og musik i en trancelignende tilstand. På den måde formår Chouk Bwa & The Ångströmers at bevare den oprindelige effekt af den haitianske voodoo-musik og samtidig bringe den ind i nutidens digitale kontekst.
Koncerten viser sig som et eksempel på, hvordan traditioner og kulturer fra forskellige verdenshjørner kan mødes på tværs af Atlanten og skabe meningsfuld samklang. Vi behøver ikke være bange for det anderledes. Med kreativitet og åbenhed kan vi mødes på lige fod i musikken såvel som i samfundet. Det er Chouk Bwa & The Ångströmers et bevis på.