TootArd er en billet til Beiruts gnistrende natklubber

 

ANMELDELSE
Af: Asger Bosendal Christensen

23.02.2023

 

Den Roskilde-aktuelle duo udforsker 80’ernes mellemøstlige dansegulve i en musikalsk hyldest til arabisk pop og disco med kvarttonesynthesizer og tromme-maskinens nostalgiske lyd.

De nostalgiske rødder er dog ikke så nemme at grænse op. Duoen er statsløse. TootArd består af de to brødre Hasan og Rami Nakhleh, som stammer fra de besatte Golanhøjder i grænselandet mellem Syrien og Israel, som siden 1981 har været annekteret af Israel. 

Deres musik bærer præg af en nomadisk tilværelse, hvor de fysiske og politiske grænser tegner rammerne for brødrenes levevilkår. Hvad sker der, når man bevæger sig uden for dem? Duoen navngav deres første album ”Laissez Passer” efter navnet på det dokument, som er nødvendigt at anskaffe sig, for at de kan rejse væk fra Golanhøjderne.

På ”Laissez Passer” bruger de den kendetegnende guitar-lyd fra tuareg-rocken - en reference til en anden nomadisk musikstil skabt af tuareg-folket i Nordafrika, som de beundrer. På deres nyeste album “Migrant Birds” har de dog lagt tuareg-rocken på hylden for en stund. På albummet er der skruet op for den rendyrkede arabiske 80’er dance sound og udforskningen af deres musikalske arv fra Levanten bringes i spil. 

Musikken er både autentisk og forfriskende på én og samme tid. Den kan knække hofterne på de fleste den møder, og jeg glæder mig helt utrolig meget til at hvirvle støv op fra plænen, når TootArd spiller på Roskilde Festival 2023. Vi ses!

 
Forrige
Forrige

Redaktørens ord:

Næste
Næste

Kjorstad Brothers viser overskud med deres viser fra Gudbrandsdalen