Anmeldelse: Dubfabrikken & Tribe84 Records Present: Danish Dub Part 1

ANMELDELSE

Af: Niels Bonde Jensen
01.06. 2023

 

Lyt til albummet mens du læser.

Tager man gerne sin dub varm, sensuelt svingende og med fyldig krop, får man allerede stillet sulten på første track: Almost HiFi og Rheas Protection. Et inficerende xylofon-groove slår tropiske fornemmelser an, inden gyngende bas, soulede vokaler og længselsfuld mundharmonika kommer snigende og tilfører bittersøde noter. 

Et andet højdepunkt er Doktor Lond meets Endurance - Stand Tall With Jah - både i den ene, old school-dubbede og den anden, mere udsyrede version, der på hver deres facon tipper på hatten til Lee Scratch Perry, King Tubby og de andre dubgrundlæggeres elektroniske reggaemanipulationer. Komplet med remixet rytmeguitar, ekkoeffekter og socialt bevidste rastabesyngninger. 

Fælles for pladens numre er en blanding af det varme musikalske ophav og kølige inspirationer fra et dansk ståsted. Som Raske Penge forklarer i Resonators interview med ham og Klumben om deres nye single Larm, sker der noget særligt i denne blanding - hvilket ikke mindst bliver til den britiske dub:

“Der er de her jamaicanere, der kommer fra en varm ø med varm musik, som flytter til en kold ø, hvor det regner. Pludselig afspejler musikken ikke palmer, men grå blokke og asfalt og nedslidte arbejderklassekvarterer”

Andre numre på Danish Dub Pt.1 er mere skitseagtige riddims: rytmiske fundamenter, der først for alvor fuldendes, når lydsystemet rulles ud, livevokaler tilføres og publikum mærker basrumlen i mellemgulvet. Stemningsmæssigt kommer vi også her vidt omkring: fra den tilbagelænede, men bouncy Blue Dub af Canaan I & Jah Moby til 2000F & Mbizos ildevarslende, dystre Dub Terminator.

Raske Penge sætter i interviewet ord på denne rytmiske kerne i sound system-kulturen “Det handler bare om musikken - du ved ikke engang, hvem der har lavet det - det er bare repetition, det er en vibe, der er skøn at være i, og som opløser tiden og tager én væk fra det alt ræset. Der er et helle i dubben”

Er man nysgerrig på at udforske dette helle, der udleves i stigende grad på den spirende danske dubscene, er Danish Dub Part 1 altså en god og mangefacetteret indføring. Et tag-selv-bord for alle med smag for tung bas og soundsystemkultur.

 
 
Forrige
Forrige

Roskilde Festival 2023: Din guide til 10 navne fra roots-musikkens univers

Næste
Næste

Anmeldelse: Wendy McNeill - “First There Were Feathers”