ANMELDELSE: NYTT LAND vækker de oldnordiske ånder på nyt album 'RITUAL'

 

ANMELDELSE
Af: Søren Weiss

18.12.2021

 

NYTT LAND tager dig med på en mørk, spirituel rejse på deres nye album ”Ritual.” Fra en fjern tid hvor mennesket var en del af naturen og ikke var dens herre.

Lad dig endelig ikke snyde af navnet. For NYTT LAND er bestemt ikke noget svensk foretagende. Derimod skal blikket rettes mod det iskolde Sibirien. Trioen fra byen Kalachinsk udgav tidligere i år albummet ”Ritual” via Napalm Records og her har vi altså at gøre med en plade der graver dybt, dybt ned i de nordiske rødder.

Albummet er fra start gennemsyret af totalt mørke og mystik. Der er ingen tvivl om at NYTT LAND har en klar forestilling om hvilken vej de ønsker at gå med deres musik. En musik der på én gang er enormt rytmisk anlagt med brugen af tunge (ramme)trommer, men som også er svævende ud i et syret ambient univers.   

I front for NYTT LAND finder vi Natalya Pahalenko, der som en anden shamansk galionsfigur stråler med sit flotte – og til tider – bevidst skingre vokalarbejde. Hun bakkes op af sin mand Anatoly Pahalenko, der gennemsyrer albummet med sit mørke, rå og messende strubesang. I sammenspil er det i høj grad en hypnotiserende oplevelse.

Bandet har ved tidligere lejligheder udtryk, at ”Ritual” skal ses som et album, der på mange måder hylder den vilde natur og vores oldtid her i Norden. Fra dengang mennesket var en del af naturen og ikke var naturens herre.

Den type af beskrivelse kommer også til i udtryk i bandets stemningsfulde visuals og til videoen ”U-gra”, som du kan se her:

NYTT LAND er primalt og autentisk og igennem albummets 8 numre bliver vi sendt på en spirituel rejse direkte tilbage til oldtiden. En rejse igennem koldt, shamanistisk og eksperimentel roots/neofolk. En rejse der bør tiltale alle der i forvejen er glade for navne som Heilung, Wardruna og Danheim.
Luk øjnene og lad dig overgive til NYTT LANDs åndelige shamanistiske univers på ”Ritual”:

Forrige
Forrige

ANMELDELSE - Lys i Jordens Skygge, Julian Svejgaard: Lyrisk klaver og tramp i gulvet

Næste
Næste

Resonator Reportage - Mellem DJ’s og Djember finder vi fremtidens dansefester