Acid Arab byder op til dans, sans – og nye møder i musikken

 

ARTIKEL
Af: Mads Kornum

09.11.2021

 

”Når energibomben sprænger – opstår der nye veje og nye muligheder”

“This is not fusion. This is not a mix. This is a meeting” – sådan præsenterer den elektroniske franske duo Acid Arab sig selv på deres Facebook side, og mere rammende kan det vel næppe siges.

Den 12. november giver de et DJ-set på Musikhuset Posten. Her går de på scenen som 1/3 af en forventelig vild aften, hvor programmet står på triple koncert, hvor det hele er mix mellem det traditionelle, det organiske, og det elektroniske. Præsenteret og bundet sammen af Odensefirmaet Odeology, der laver et visuelt lys design.

Acid Arab har i snart 10 år tryllebundet på både store europæiske festivaler og større spillesteder (ofte i udvidet band udgave) eller på klubniveau med DJ-set. Publikum er her blevet hypnotiseret og indfanget af mødet med deres berusende blanding af skarp vestlig elektronisk musik og mellemøstlige vokaler og lyde. Kort sagt musik, der ånder, og taler til både bevægelsen, hjertet og den øverste etage.

Kernen i Acid Arab er de to DJs Guido Minisky og Hervé Carvalho, der begge er vokset op i Paris’ multikulturelle smeltedigel. En fælles mission om at skabe et rum for arabisk kultur i moderne elektroniske musik gjorde at Acid Arab blev dannet i 2012– og de debuterede i 2013, såvel som live artist, som på album, da de var en del af compilationsudgivelsen ”Acid Arab – Collections”. I begyndelsen udgav de forskellige remix, collabs og numre af andre artister, men sidenhen har Acid Arab haft mere fokus på at komponere deres egne tracks – dog ofte med markante gæsteoptrædener.

I 2015 udsendte de deres første single ”Djazirat El Maghreb” – og i 2016 udkom debutalbummet ”Musique De France”, der virkelig var med til at sætte duoen på verdenskortet. I 2019 fulgte de op med albummet ”Jdid”, der modtog internationale anerkendelser

De har været i Danmark i flere omgange. F.eks. i forbindelse med Distortion i København og Roots & Hybrid Festival i Århus i 2018, og året efter væltede de så både Train i Århus og Pumpehuset i København.

Optrædener, der til fulde beviste at Acid Arab ikke bare er techno krydret med darbouka-samples eller dance med klassiske orientalske klicheer. Det er ikke et forsøg på at vise, hvordan det ville lyde, hvis nu Mellemøsten lavede vestligt dansemusik. Acid Arab har i stedet en meget bevidst udtænkt, original, pulserende, dansabel lyd, der emmer af nogle åbent sindede møder mellem forskellige musikalske verdener. Verdener Guido Minisky og Hervé Carvalho har kunne træde direkte ind i via deres egen baghave i Paris, hvor vestlig og østlig musik igennem mange år er blevet flettet sammen og gået på opdagelse hos hinanden.

Kort sagt er Acid Arab en organisk og ustyrlig energibombe af techno, acid-jazz, house, disco og kurdisk, syrisk, tyrkisk, bollywood og masser af fransk-arabisk musik, der ikke er skabt på skabeloner, men af relationer, af mødet mellem mennesker og kulturer, der har samme mål – at lade musikken vise vej.

Til det anerkendt franske website Francerocks.com, der er en samlende platform for at opdage fransk musik med eksport potentiale har de selv sat følgende ord på deres mission:

“Vi er fascineret af østlig musik og dens koder, såsom komplekse rytmiske strukturer (binære og ternære overlejring af hinanden), som driver dansere til trance ligesom acid house gør. Vi vil gerne tage disse koder og bruge analoge techno-enheder (beatboxes, bassline-maskiner) til at skabe noget nyt: en orientalsk syremusik, som kombinerer technoens kulde og østens følelsesmæssige og dramatiske kraft. Vores viden om dansegulvet er nu fordøjet, og vi har brugt nat efter nat på at grave plader og filer for at vide mere om arabisk musik. Vi ønsker ikke at være fanebærere af at blande hvad som helst, vi vil bare være vor tids lyd. At tale om at blande betyder, at der er en splittelse mellem en vestlig og en orientalsk verden.  Vi indsætter ikke bare orientalske lyde på vestlige beats, men vi ønsker at legemliggøre begge kulturer uden at foregive at genopfinde orientalsk musik eller narre os selv ved at tro, at vi opfinder østlig dansemusik. Vi vil bare være en del af det og bidrage til dette geniale og enorme mesterværk, som denne musik er og har været i tusinder af år.”

Foreløbig er den mission lykkedes ganske godt – og deres musik er kommet bredere og bredere ud – og festen er kun vokset.

Og at de i øvrigt vil mere end at sætte sig selv i centrum er senest blevet dokumenteret ved at de har lanceret Acid Arab Records i samarbejde med Crammed Discs. Et samarbejde, hvis formål er at opdage og ’signe’ innovative elektroniske musikkunstnere fra Nordafrika og Mellemøsten. Det er foreløbig blevet til aftaler med den egyptiske producer og performer Rozzma og den palæstinensiske duo Zenobia, der i 2020 udsendte det dragende og anbefalelsesværdige album ”Halak Halak”.

Forrige
Forrige

Resonator Reportage – Nogen skriger i en pude. Kiko Dinucci spiller guitar

Næste
Næste

En meditativ musikalsk rejse i toner og tomhed