Total Hip Replacement & Anyankofo – “Anyankofo”

 

ANMELDELSE
Af: Marie Almlund
14.04.22

 

Total Hip Replacement & Anyankofo tager med sin udadvendte lyd særdeles godt imod lytteren. Faktisk tager det bare 20 sekunder, før jeg er budt med til festen. Under festen ligger der dog også dybde og refleksioner.

“When did I become afraid of going on to unknown places?” lyder omkvædet på åbningsnummeret “Crossroads”, og så er tematikken klar: I løbet af pladens 43 minutter reflekterer super-ensemblet, som består af 9 musikere, over afstanden mellem mennesker og ønsket om at stå sammen og genfinde nysgerrighed og åbenhed. Idéerne er lige så interessante, somsangene er catchy. Pladen er sprængfyldt med begge dele.

“Anyankofo” udkommer d. 15. april. Titlen er fanti og betyder “venner”. Pladen blev til i Ghana vinteren 2021 i samarbejde med produceren Kwame Yeboah, og ensemblet er en sammensmeltning af aarhusianske Total Hip Replacement og ghanesiske Anyankofo. Man fristes til at sige, at helheden er større end summen af de enkelte dele.

Allerede på pladens andet nummer rammer vi et højdepunkt. Asi Renies overskudsagtige vokal smyger sig om den tørre percussion på en herligt underspillet måde. Ensemblet fremstår som en kraftfuld maskine, der ligger klar til eksplosionspræstationer – men spændingen holder sig under overfladen, og det er fantastisk lækkert.

Højdepunkterne vælter herfra faktisk ud af “Anyankofo” som perler på en snor: “Smoke and Mirrors” med pladens stærkeste blæserarrangement; “Bra” med highlife-legenden Pat Thomas’ forløsende vokal i et intenst, hvileløst søgende lydbillede; og “Positive” feat. rapperen Worlasi, et nummer, der i dén grad lever op til sin titel.

Kolonitid til genbehandling

“Anyankofo” er en festlig størrelse, men man er aldrig i tvivl om, at der ligger noget mere end bare fest under overfladen. Dette “noget” kommer for alvor til udtryk på “Guilt” feat. Rocky Dawuni, der må siges at være pladens tematiske højdepunkt. Her er den musikalske maskine sat fri i en mørkere, tættere lyd, og snart toner spørgsmålet “Was I born to be guilty?” frem. Selvfølgelig refereres der til kolonitiden, og dens desværre stadig presente lange skygger må uundgåeligt præge et projekt som dette. Total Hip Replacement & Anyankofo vælger her modigt at sætte ord på, helt enkelt og direkte, hvor mange andre konstellationer med “vestlige” og “afrikanske” musikere tidligere har koncentreret sig udelukkende om at se fremad.

Er det kontroversielt? Måske, men jeg mener, at det i kraft af ensemblets og projektets natur er en absolut opbyggelig måde at behandle dette tema på. Pladens lyd er mangefacetteret, men alle elementer er ligeværdige. Intet fremhæves som “det eksotiske”, og der lægges aldrig afstand til lytteren som værende en udenforstående part. Der er intet “os og dem” – kun “os”.

 

“Anyankofo” er en fornøjelse fra start til slut. Selvom jeg kunne ønske mig lidt pusterum i festen, tager jeg hatten af for den knivskarpe produktion. Næsten alle numre har catchy elementer uden at blive enerverende. Musikken svinger ultratight hele vejen, og lydbilledet er klart og åbent. Blæsersektionen især er en selvstændig anmeldelse værdig, for her bæres mange numre sikkert igennem.

Tilsammen præsenterer Total Hip Replacement & Anyankofo et rum, hvor jeg føler mig inviteret indenfor, og hvor der er rart at være. Ensemblet er helt igennem sammenspillet og organisk og lyder aldrig af “featuring”, men altid uadskilleligt.

“Anyankofo” er en gennemført overbevisende skæring, der emmer af optimisme, nærvær og fremadskuen, og den bliver helt sikkert en fast bestanddel af mit sommersoundtrack.

Total Hip Replacement & Anyankofo kan opleves på spillesteder i hele landet fra 14. april.

 
Forrige
Forrige

Soul – Politik, kultur og den afrikansk-amerikanske identitet

Næste
Næste

Noura & Jeich Trio holder liv i ”fortidens facebook”