Roskilde Festival 2022: Din guide til roots-musikkens univers (2/2)

Koreanske Ak Dan Gwang Chil spiller fredag.

 

ARTIKEL
Af: Asger Bosendal

23.06.2022

 

Årets program på Roskilde Festival repræsenter et stort, mangfoldigt udsnit af verdens musiktraditioner. Fredag og lørdag byder på alt fra koreansk ’frihedsmusik’ og 30’ernes populærmusik fra Zanzibar til et 50 personers ritualistisk tranceorkester fra Indonesien. Læs med og bliv inspireret til, hvad du skal høre på dette års program!

Hvis du stadig ikke har tjekket programmet fra opvarmningsdagene, onsdag og torsdag, kan du læse første del af dette års guide lige her: Roskilde Festival 2022: Din guide til roots-musikkens univers (1/2)

 

Da Roskilde for første gang åbnede festivalpladsen i 1971 hed det faktisk ’Sound festival’, og var en rockfestival med 10.000 gæster, inspireret af Woodstockfestivalen i USA i 1969. Siden da er både antallet af kunstnere, scener og gæster steget til en helt anden skala, men også genrediversiteten har udviklet sig markant. Jeg smilede stort, da jeg gennemgik dette års program, som er spækket med en lang række utroligt spændende roots-navne – langt flere end jeg turde håbe på.

 

Roskilde Festival er stedet, hvor du på egen krop kan opleve og mærke musikalitet, ikke kun den du selv kender, men i alle dets spektakulære udformninger. Klodens utallige musiktraditioner er ikke altid blevet prioritereret lige højt i den vestlige historieskrivning. I mange tilfælde er historien skrevet med helt lukkede øjne for ikke-vestlige musikkulturer eller med store etnocentriske briller. Musikalske normer og værdier er vidunderlige, men også foranderlige, så med åbne øjne for en verden af musikalitet, vil der vente ekstraordinære musikoplevelser forude på dette års festival. Programmet byder på traditionel musik fra en stor del af verden, men også spændende nye navne, der befinder sig i krydsfeltet mellem det moderne og det traditionelle.

Fredag

Ustad Saami PK (12:00 – Gloria)

Fredag middag kan du få et helt unikt kig ind i den pakistanske musikstil khayál. Ustad Saami er nemlig den sidste ’officielle’ levende udøver af musiktraditionen, der har rødder helt tilbage til 1200-tallet. På udførlig vis, kan han, med sin stemme, skifte mellem hele 49 forskellige toner.  Saami har dedikeret sine 76 år til khayal-sangen for at bevare de ’tabte’ toner i den uddøende musiktradition. Du får nu muligheden for at opleve et sandt, livslangt, musikalsk kald live på Roskilde Festival.

Africa Express Presents In C Mali INT (kl. 15:00 – Avalon)

Da Africa Express lukkede Arena i 2015, måtte den ustoppelige Damon Albarn, efter 5 timer, bæres af scenen, mens solen stod op. I år spiller projektet en anelse tidligere og kaster sig over Terry Rileys komposition ”In C” fra 1968. Kort sagt spiller ét instrument en kontinuerende drone i tonen C, mens de resterende musikere skifter mellem 53 forskellige melodier, der konstant benyttes i nye rytmikker og mønstre, så musikken aldrig er den samme. Africa Express udgør et væld af imponerende musikere, som forhåbentlig endnu gang kan give en gylden oplevelse med i bagagen.

 
 

Siti Muharam TZ (kl. 16:30 – Gloria)

Den musikalske arv vejer tungt fra taarab-musiklegenden Siti Binti Saad, Muharams oldemor, der var den første kvinde i Østafrika til at indspille sin musik på et album. Hun gav i 1930’erne taarab-musikken fra sultanens palads et nyt og større, mangfoldigt rum at leve i – hun gjorde den til Zanzibars nye populærmusik. 70 år efter gik der rygte om oldebarnet Muharams betagende stemme, men hun havde aldrig spillet musik før. Derfor gik oud-spilleren Mohamed Issa Matona i gang med at skabe et album, som kunne bringe Binti Saads musik ind i nutiden med Muharam i front. Det blev i 2020 til albummet Siti of Unguja, som du kan opleve fredag eftermiddag på Gloria, når der bliver kastet nutidigt lys over Zanzibars musikalske fortid.

 

Fatoumata Diawara feat. Yael Naim ML/FR (kl. 17:00 – Orange)

Efter udgivelsen af sit debutalbum Fatou i 2011 har Diawara opnået status som en af det afrikanske kontinents største moderne artister. Musikken er inspireret af den vestafrikanske genre wassolou, der er forgænger til den amerikanske blues, og er i høj grad båret af hendes gribende, sjælelige vokal. Fatoumata Diawara beskæftiger sig i stærk grad med sociale og kulturelle problemstillinger gennem sin musik. Hendes sang ”Djonya” (betyder ’slaveri’ på Bambará), proklamerer eksempelvis for den universelle sandhed – at vi alle tilhører den samme menneskelige race, uanset hudfarve, etnicitet og religion. En visdom og lidenskab, som helt sikkert vil komme til udtryk i hendes performance på dette års festival, hvor hun spiller med den fransk/israelske singer-songwriter Yael Naïm.

Melike Sahin TR (18:30 – Mantra)

Den tyrkiske sangerinde bruger elementer fra pop, R&B og disco og tilfører nostalgi fra sine tyrkiske rødder. En stilart hun selv beskriver som ”Middelhavsarabesk”. Arebesk kan kort sagt beskrives som et produkt af mødet mellem arabisk og tyrkisk kultur. Stilarten vandt sin popularitet i 1960’erne, som et resultat af en kraftigt stigende immigration til Tyrkiet. Melike Sahins musik er en tydelig smagsprøve på det traditionelle Tyrkiet i en populærmusikalsk variant.

Ak Dan Gwang Chil KR (kl. 20:30 – Pavilion)

I 2015 optrådte Ak Dan Gwang Chil for første gang, da man fejrede 70-årsdagen for befrielsen af Korea fra det japanske kolonistyre. Frihed er nemlig central i musikken, der har rødder i de shaministiske og sekulære gut- og minyo-traditioner fra Hwanghae-do-regionen, som i dag er en vestlig provins i Nordkorea. Gruppen benytter en lang række traditionelle instrumenter, såsom Gayageum og ajaeng (strengeinstrumenter), piri og daegeum (rørfløjter) og janggu-trommer. Musikken drives fremad af de mange instrumenter i kombination med call-and-response sang, hvilket skaber en særligt sanselig oplevelse i en kraftfuld og moderne performance.

Lørdag

Marina Sena BR (kl. 12:00 – Mantra)

Du kender muligvis ikke Marina Sena, men I Brasilien er hun allerede en stor popstjerne med over 4 millioner lyttere på Spotify. Universet er i grove træk en moderne brasiliansk poplyd, men trækker også adskillige tråde til f.eks. samba, reggae, trap og den brasilianske sangerinde Gal Costa fra 1960’ernes musikalske revolution tropicalía. Musikken er begyndt at sprede sig til resten af verden, og den frembrusende brasilianske popstjerne kan nu også opleves på dette års festival. Kom med til en rus af frihed, nærvær og elegante, dansable popsange.

Araw n Fazaz FR/MA (kl. 13:30 – Gloria)

I en musikalsk dialog mellem den erfarne, franske musiker Léo Fabre-Cartier (oud), og den unge, dygtige, marokkanske musiker Younes Baami (loutar), opstår Araw n Fazaz. De spiller med en række musikere og sangere fra byen Khenifra ved Atlasbjergene i Marokko, hvor Fabre-Cartier først blev grebet af de lokale berber-traditioner og den traditionelle amazigh-musik. Projektet tager udgangspunkt i Baamis egne kompositioner og det betagende samspil mellem oud og loutar, men også meditativ call and response-sang og fængende trommerytmer i amazigh-musikkens ånd.

Imarhan DZ (kl. 15:00 – Avalon)

Tuareg-musikken har efterhånden længe skabt begejstring verden over med bandet Tinariwen som dets store frontløber. I skoene på Tinariwen står bl.a. Imarhan med et nyt, frisk pust til genren. Lyden er i ånd med den traditionelle tuaregmusik, men bruger også elementer i retning af en mere funky bluesklang. Det musikalske univers er intakt på deres seneste album, Aboogi, fra 2002, men det er til koncerterne at universet for alvor folder sig ud. Bandets to percussionister skaber en eminent polyrytmik, guitarspillet er forrygende, mens den åndelige vokal samler det hele i et flot organisk felt, der bringer tuareg-magien hele vejen fra Algeriet til Roskilde Festival.

Samba Touré ML (kl. 16:15 – Pavilion)

Den musikalske opdragelse har Samba Touré mærket lige siden barnsben i byen Binga, hvor han voksede op i 70’erne. Som ung var han i lære hos den store ørkenblues-mester Ali Farka Touré, mens hans mor var en af de første kvinder til at optræde med selv samme. I 90’erne blev det Samba Tourés egen tur til at optræde med Ali Farkas band, hvorefter han startede sit soloprojekt og en videreførelse af den musikalske arv fra en af Malis måske største musikere. Hvis du endnu ikke har oplevet den magiske ørkenblues, så lyt med her!

Gordan DE/RS (kl. 18:30 – Gloria)

Den serbiske sangerinde Svetlana Spajic er internationalt kendt for sin vokal, som hun mestrer inden for mange af de traditionelle stilvarianter af balkanmusikken. I Gordan møder hendes vokal Andi Stecher og Guido Möbius, som eksperimenterer med elektronisk lyd og støj, store bas-feedback eksperimenter og skiftende slagtøjsbeats. Roskilde Festival har i år hyret en lang række navne, som bringer den traditionelle musik ind i moderne rammer, og det er Gordans eksperimenterende scenerum et godt eksempel på.

Seni Reak Juarta Putra ID (kl. 01:30 – Gloria)

Hvis du stadig læser med på dette punkt, må roots-musikken have fanget dig, og så skal du uden tvivl opleve Seni Reak Juarta Putra! Det er nemlig en af de oprindelige REAK-trancegrupper fra et bjergområde uden for byen Bandung i de centrale Java, Indonesien. REAK er ofte omtalt som en af de mest rå og rustikke trancegenre med pulserende trommer og skarpladte horn. Gruppen består af mere end 50 personer, der optræder ved ritualer foran tusindvis af mennesker i deres lokale landsby Cileunyi. Nu optræder de for første gang nogensinde uden for Indonesien, på Roskilde Festival, hvor de både spiller som en del af programmet, men også drager ud og skaber trancefest et sted på pladsen – det skal opleves!

Vi ses på Roskilde Festival 2022!

Forrige
Forrige

VÍÍKs hæmningsløse energi betager fra første skrig

Næste
Næste

Roskilde Festival 2022: Din guide til roots-musikkens univers (1/2)